Ho Chi Min City af te korten als HCMC - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Ho Chi Min City af te korten als HCMC - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Ho Chi Min City af te korten als HCMC

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

12 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

We hebben twee drukke dagen achter de rug met veel kilometers, die tergend langzaam aan ons voorbij trokken. Eergisteren zijn vertrokken uit PP. Nadat we Emma haar wastafel avontuur hadden afgehandeld werden we keurig om elf uur opgehaald om naar de mekong river te gaan. Eerst nog langs een aantal andere guesthouses om turistas op te halen. Het was een gemixte groep met veel Italianen, spanjaarden uit Baskenland een Duits stel en een loslopende leuke Marokaan die in Nederland had gestudeerd en in Amerika had gewoond en nu werkte voor een Saudisch bank, als hij zich zou registreren op de landverzamelaars staat hij geheid in de top 10.

Anyway we werden naar een obscuur landje gebracht waar de boot zou aameren. Het voelde een beetje alsof we het land werden uitgesmokkeld, omdat het allemaal een beetje shady was. DE boot liet lang op zich wachten.In de folder had de boot er vrij flashy uitgezien maar in het echt was het een oude vietnamese boot met een antiek interieur maar desalniettemin heel authentiek en leuk. Kort daarna vertrokken we over de Mekong richting Vietnam. Ergens halverwege waren de grensformaliteiten die relatief soepel verliepen. Na een paar uur varen kwamen we aan in CHau doc. De eerste indruk van Vietnam is dat een stuk armer is dan Cambodja want in CHau doc geen tuk tuks maar ouderwetse fietstaxi, waar je net met een bil in past. Pip en ik gingen in een taxi met alle bagage en het ding sloeg nog net niet achterover. Het was wel een belevenis omdat we onderweg door iedereen luid werden toegejuicht en gezwaaid, toen kort daarachter nog een blond kind verscheen met Rich kon hun dag niet meer stuk. Pip enEm zijn echt een mega hit hier, meer nog dan in Cambodja.

Na ingecheckt te zijn in ons dump hotel. het was echt niet veel soeps, godzijdank hadden we onze slaapzak lakens ingepakt en een aantal dunne strand pareos (thanks Vitamin)hebben we toch nog lekker geslapen.We hebben die avond in een drijvend restaurant gegeten een hotpot. Is een soort groentesoep waar je zelf je vis in kan laten stomen, het is werkelijk verrukkelijk. Met grote garnalen, inktvisjes, stukken vis, coquilles, echt heerlijk.

Gisteren was het vroeg dag, we stonden om zes uur naast ons bed en vertrokken om kwart over zes voor het ontbijt. Daarna hadden we een soort van tour naar het Cham dorp waar voornamelijk moslims wonen. Moslims hebben we niet echt gezien maar wel veel vrouwen met van de punthoeden en een fiets apotheek die aan huis komt. De apotheek mevrouw lag in een deuk want iedereen wilde fotos van haar maken.

Na het dorp ging het verder over de Mekong. DIt maal wel op een mooie boot met zonnedek dus dat was goed
toeven met prachtig uitzicht over de mekong. Uiteindelijk hebben we tot twaalf uur gevaren en daarna ging het verder met de bus. Dat duurde net iets te lang want we waren pas om 7 uur in HCMC. Het gaat dan ook met een slakkengang meer dan 40 k per uur kan je hier niet rijden. Het is echt chaotisch< Je moet je een tweebaans weg voorstellen waar zowel heen als terug een auto rijdt en dan aan beide zijden van deze autop's nog zeker 3 brommers en vier fietsen, het is ongelooflijk. Ik ben erg benieuwd naar de statistieken van het aantal verkeers slachtoffer per jaar.

Een hotel vinden was een piece of cake het barst hier van de hotels en het is low season dus take your pick. We zitten in een hagelnieuw gebouw, en hebben onszelf getrakteerd na de dump van gisteren. Een heerlijke warme douche en twee dubbele bedden dus wel lekker geslapen vannacht.

Vandaag gaan we een paseootje doen door de stad. We hebben besloten om vanaf hier te gaan vliegen en na de kennismaking met het verkeer hier in den lande niet 30 uur in de bus te gaan zitten om naar het noorden te reizen. Dus zaterdag vertrekken we naar Danang met Vietnam Airlines.

Liefs van ons allemaal en tot later.

• 12 Augustus 2010 - 03:26

Annette Van Loenen:

O ja daar was ik nog even.
    Kaar gefeliciteerd met jullie nieuwe huis, ben heel benieuwd. Frautje B, log even in en zet dan even je strandfotos op waar ben jijnu kan Jo ze meteen zien.
    Lieve Paul en tante Esther erg bedankt voor de parkeer info, maar het kan me even helemaal niet boeien. Maandag 22/8 is vroeg genoeg ;-)
    Was de etage wat Esther?
    Kusje voor Oma van Pip en Em.

• 12 Augustus 2010 - 07:37

Janke:

Wat leuk, wat leuk! Ben zo blij dat jullie het fijn hebben met veel bezigheden. Ben ook heel benieuwd naar de foto"s.
    Hier ook alles goed met heel
    plezierig zomerweer. Tot horens. Liefs, Janke

• 12 Augustus 2010 - 07:53

Vitamin:

Dennis en ik behoren tot de HCMC-brommer-club !!
    de inwoners waren verbaasd over onze skills, voordeel was dat we in Hanoi al waren begonnen en daar was het rustiger dus alle tijd om te wennen.
    Grappig, ik vond Cambodja erg arm vergeleken met Vietnam!

HAVE FUN YOU GUYS

• 12 Augustus 2010 - 07:55

Peter:

gm. mooie verhalen. doet me denken dat ik per auto van dacca naar chittacong ging. 10 doden per week. wij zijn ook met het vliegtuig terug gegaan.
    veel plezier en doe voorzichtig.

• 12 Augustus 2010 - 08:00

Patricia:

Ok, werkelijk, wat een belevenissen en ik beleef het vanuit Bilthoven. Ben benieuwd wat er in het Noorden te doen is maar fijn dat jullie the plane nemen. Hopelijk een veilige vlucht! Er lijkt geen einde te komen aan deze toch wel lange reis.

liefs en doe voorzichtig!