Op weg naar Vietnam - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Op weg naar Vietnam - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Op weg naar Vietnam

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

10 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve allemaal,

Gisteren een hele leuke dag gehad hoewel Pip een beetje moe was en het erg warm had, daarom maar heel luxe een tuk tuk genomen en haast niet gelopen.

Eerst zijn we als vervolg op ons gevangenis avontuur naar de Killing fields gegaan net even buiten PP. Nagenoeg alle gevangen van Pol Pot werden na een aantal maanden afgevoerd naar de killing fiels waar ze in massagraven werden gegooid. Hoewel het er nu erg sereen is, kan je je toch een voorstelling maken van hoe het is geweest met name door de grote stupa midden op het terrein gevuld met schedels en botten van de slachtoffers die ze jaren later uit de massagraven hebben gehaald. Het is nauwelijks te bevatten, maar zelfs babies werden er vermoord door ze met hun schedel tegen een boom te slaan, er was zelfs een speciale boom voor! Te gruwelijk voor woorden. Pip zei, Pol Pot was een beetje gek in zijn hoofd! Understatement of the century.

Na de killing fields zijn we naar de central market gegaan waar we ons weer vergaapt hebben aan alle nep horloges, zonnebrillen, tasjes, t shirts you name it they got it. Uiteindelijk hebben we ons ingehouden, geen plek maar het blijft moeilijk. Toen nog even een rondje over de groetenmarkt waar een mevrouwtje zat met allemaal manden met gefrituurde beestjes, zag er lekker uit - gerituurde tarantula, kakkerlakken, kikkertjes, krekels, poppen van vlinders, allemaal even verleidelijk, helaas mochten we geen foto's maken. We hebben toch maar niet geproefd. Gisterenavond nog even mee gedaan met de aerobics op de boulevard, blijven we toch nog een beetje in shape. Emma had gisteren nog een enorme toestand veroorzaakt in het hotel, ze wilde namelijk een zeepje pakken op het planchet boven de wastafel en is half aan de wastafel gaan hangen, met als gevolg dat die met een rotklap afbrak en in duizend stukken naar beneden stortte. Godzijdank was het slechts de wasbak en is haar voet niet gebroken of andersinds gewond geraakt. Je moet er niet aan denken. Vanochtend hebben we fijn even onderhandeld wie er voor de kosten moet opdraaien en zo ja hoeveel dat dan zou moeten zijn. Uiteindelijk zijn we in het midden uitgekomen en hebben we 10 dollar voor de reparatie betaald, ook dat gaat hier op een buitengewoon buddistische manier zonder stem verheffing en 100 sorry-s.

Nu maken we ons klaar om ons volgende landje te scoren (+3 - lieve broers) en gaan we zo onderweg naar HO Chi Min city, straks af te korten als HCMC. We gaan dat doen via een tourtje wat we hebben geboekt, eerst met de bus dan met de boot over de mekong rivier (altijd al willen doen - net zo iets als het titicacameer) en daar de grens over, dan een nachtje slapen in een drijvend hotel en morgen worden we dan keurig naar HCMC gebracht. Het reist echt heel makkelijk hier. Kortom we hebben niets te klagen en genieten enorm.

• 10 Augustus 2010 - 07:43

Patricia:

Hello schatties,

Weer zo'n leuk reisverhaal maar hoop dat Emma de schrik een beetje te boven is na haar wastafel experience. Gelukkig is haar niets overkomen! Geniet verder van Vietnam! liefs,

• 10 Augustus 2010 - 08:44

De Bakkertjes:

och lieverds, wat een avonturen allemaal en dan bedoel ik niet alleen het avontuur van Em, wat zal ze zijn geschrokken (en jullie ook). Gelukkig goed afgelopen. Jullie kunnen met deze reisverhalen wel een boek beginnen: "de reisverhalen van de Kloenens!" Afschuwelijk, killing fields de overblijfselen en verklaringen bewijzen dat dit écht is gebeurd, kan je je toch niet voorstellen. Ver weg en toch zo dichtbij...... veel plezier in HCMC! Ja, wij hebben vlak voor de vakantie plotseling ons huis verkocht en nog geen twee weken later plotseling een huis gékocht (herenhuis in Rijswijk). 16 aug. krijgen we de sleutel en 31 aug. verlaten we Ypenburg/Den Haag. Ook nog even tussendoor naar Zakynthos geweest (hadden we al geboekt). Nu stressen om alles klaar te krijgen en volgende week maandag beging school al weer bij ons (Leo en Alex blijven op dezelfde school voorlopig). Adrenaline here we come.... XXXXXX knufs de bakkertjes

• 10 Augustus 2010 - 09:20

De Zeeuwen:

Van harte Karin met jullie huis!! Wel super snel verhuizen, dat zal stressen worden. Maar dan heb je t ook gehad...
    Goed verhaal van die wasbak Em, zo laat je tenminste een indruk achter in n vreemd land! Hier alles ok, nu lekker koffie in de haven, kids zijn het diner aan het vangen (krabben en slakken) en gisteren heerlijke stranddag gehad. leuke foto's van gemaakt Jo!! liefs van ons

• 10 Augustus 2010 - 14:25

Jo:

Wat een toestand is dat nu weer, nooit aan wasbakken hangen zegt oma. Maar goed afgelopen en voor 10 dollar valt het nog mee.
    Je kan toch wel een nep horloge in je rugzak kwijt? je moet toch iets meenemen????
    Hebben jullie het verhaal van de killing fields aan de kids verteld ????? dit ivm evt. trauma's etc.
    Karin gefeliciteerd met je nieuwe huis. en Nathal show me the pictures :)!
    love you all.
    ps je broer is nu aan het varen met onze bateau, heb gezegd dat het goed was.

• 10 Augustus 2010 - 18:08

Janke:

Die Emma, once bitten twice shy: dit overkomt haar nooit meer dus dat is meegenomen en als jullie weer thuis zijn dan krijgt ze een chocotoff en een dikke knuffel. Krijgt Pippa ook, hoor. Ik mis jullie.
    Alle 4. Veel liefs en veel plezier. Oma Janke

• 11 Augustus 2010 - 03:44

Paul :

Leuk jullie avonturen te lezen ik las net op de NOS site dat de parkeeroorlog rond schiphol een hoogtepunt heeft bereikt meneer ambachtheren reageerde namens schiphol, het gaat ovber de bedrijven die zelfstandig rond schiphol allemaal faciliteiten hebben, voor je info.

Voor de rest gaat het bhier uitstekend we rusten lekker uit groeten

Paul

• 11 Augustus 2010 - 15:06

Esther.stoop:

Nou nou lieverds moeten de meisjes dat ook zien"killing fields"?
    Net zoals de Nazies.
    Ja Pippa een beetje gek in hun hoofd!
    Toch ook wel leuke dingen hoop ik,Mekon rivier stroomt ook inThailand??Heerlijk op het water.
    Ik was in Berlijn een etage voor mij bekijken,
    Niet slecht !
    Annette blijf nog wat langer weg tot de parkeer geruchten "Schiphol" voorbij zijn.Geniet verder met elkaar,fijnjullie zo te kunnen volgen.
    Dikke pakkerds van Esther

• 19 Augustus 2010 - 13:22

Ome Hans Van Loenen:

was bakkken inporteren in Nederland voor dat geld lijkt mij een goed plan,
    Tot Zaterdag en dan een reunie,
    goede terugreis!