Een onvergetelijke Kerstmis - Reisverslag uit Gracias, Honduras van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Een onvergetelijke Kerstmis - Reisverslag uit Gracias, Honduras van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Een onvergetelijke Kerstmis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

27 December 2007 | Honduras, Gracias

Lieve Allemaal,

Ten eerste bedankt voor alle kerstwensen, we hebben net ontbeten en dachten dat er niet heel veel nieuwe berichten zouden zijn vanwege alle kerstdrukte, maar liefst 14 dus dat vinden we helemaal leuk.

Anyway we hebben een onvergetelijke kerstmis gehad. Na ons vorige bericht zijn we opgenomen in de familie van Mr Brennerman (de eigenaar van Perkin Lenca). Zijn moeder was over uit Amerika, een geweldig wijfie van nog geen 1 meter 60 met de meest fantastische verhalen over haar bezoeken aan El Salvador net na de burgeroorlog in 1992. Zij kent inmiddels aardig wat mensen in de omgeving van Perquin waaronder ook Sister Anne, een non uit Ierland die al vijf jaar in El Salvador woont. Met een enorm iers accent en een totale no nonsens mentaliteit runt ze een kerk en het dorp in een naburig dorpje, en door haar waren we uitgenodigd om samen met de moeder van Ron (de amerikaan) de kerstmis te komen bijwonen. Die wordt in El Salvador op de 24ste gehouden. Na een middagdutje vertrokken we om vijf uur. De mis begon om zes uur, maar voor die tijd moest uit een van de huizen nog Josef en Maria worden gehaald, die in de kerststal in de kerk moesten komen. De traditie is dat iedereen in huis een eigen kerststal maakt en dat de Josef en Maria uit de kerk bij alle mensen in het dorp een nachtje overnachten. Dit gaat met veel ceremonieel.

Op kerstavond worden ze dan opgehaald om in de kerk te worden geplaatst. Wij mochten mee om ze op te halen en met een hele stoet liepen we door het dorp in de schemering met kaarsjes. Het was zo bijzonder, de El Salvadorians zijn werkelijk ongelooflijk aardige mensen en we voelden ons zeer welkom terwijl je als lange blanke toch wel erg opvalt. Nadat we voor de kerk met dichte deuren stonden, werd en tussen de kerkdeur door tee koren heen en weer gezongen of Josef en Maria mochten binnenkomen. Natuurlijk mocht dat en werden ze daarna plechtig in de kerststal gezet. Daarna werd door alle kinderen Pip en Em mochten ook mee het kindje Jezus de kerk binnen gedragen en in de kribbe gelegd. Daarna begon de mis en tot slot werd en nog een toneelstuk opgevoerd door de kinderen van het dorp. Het was echt magisch, inderdaad een kerstmis om nooit te vergeten.

Wat helemaal leuk was, was toen we weer terug kwamen in het hotel we werden uitgenodigd voor het kerstdiner met Ron en zijn moeder. De meisjes van het hotel hadden heerlijk gekookt, eerst ham met een soort cranberry saus en daarna kalkoen, weliswaar met olijven maar desalniettemin een heuse kalkoen. Het was helemaal super.

Op eerste kerstdag zijn we met mevrouw Brennerman en Jeovannah (de dochter van Ron) gaan zwemmen in een meertje met heel veel El salvadorianen. Ik denk dat er meer fotos zijn gemaakt van Pip en Em dan dat wij fotos hebben gemaakt van de omgeving. Van Ron hadden we een auto meegekregen met chauffeur, een gids en een totaal ingepakte lunch met vers brood en tonijn salade en drankjes. We hoefden hier helemaal niets voor te betalen omdat hij het leuk vond dat zijn moeder en dochter met ons mee konden. Na het zwemmen zijn we nog naar El Mozote. Hier zijn tijdens de guerilla oorlog in 1882 1200 mensen in koele bloede vermoord voornamelijk kinderen, en dit is een herdenkplaats mede vorm gegeven door Sister Anne met een prachtige kerk en alle namen van de kinderen op de muur en een mooie bloementuin. Heel indrukwekkend. We vonden El Salvador echt geweldig en zijn nog even in dubio geweest om ons reisschema aan te passen om meer van het land en de mensen te zien en te ontmoeten maar het zou zo een onlogische route zijn geworden, dat we gisteren met pijn in ons hart toch maar vertrokken zijn richting Honduras.

De reis hier naartoe was buitengewoon langdurig omdat de wegen in Noord El Salvador en zuid Honduras voor het grootste gedeelte ongeasfalteerd zijn en we over 125 kilometer 11 uur gereisd hebben en 4 keer van bus zijn gewisseld, alles bij elkaar geen groot succes. We hopen heel erg dat het busvervoer in Guatemala beter geregeld is.

We zijn nu in Gracias, een aardig dorpje waar we nog twee dagen blijven en dan reizen we door naar Copan.

Veel liefs en nogmaals bedankt voor alle berichten dat vinden we helemaal super.

Liefs van ons

• 27 December 2007 - 17:10

Mimi Gerretzen:

Wow, wat een heerlijk verhaal weer, en wat een Kerst hebben jullie gehad, toch wel weer een ervaring rijker. Blijf wel goed eten, want jullie zien er erg vermoeid en magertjes uit........
    Anyway, geniet ervan, en blijf op je hoede.....bon voyage, en een doeke zoen voor jullie allemaal.....

Bye zwaai, Mimi xxx

• 27 December 2007 - 18:31

Spier:

Wat een mooie verhalen allemaal. Leuk om te lezen en zo een beetje mee te reizen met jullie!

Heel veel reisplezier nog.
    Groetjes,

Bart

• 27 December 2007 - 19:40

NJ:

Hey v. Loenen en consorten!
    Wat een geweldig avontuur allemaal. Zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin. Is ook wel een heel bijzonder reis hoor. Je begint aardig in te lopen op de landen verzameling!

Heb wat berichten gemist doordat ik mijn MP-mail niet meer kan lezen. Volgende maand naar Spanje.

Ik wens jullie nog heel veel plezier, maar pas op voor de tram!

Liefs,
    NJ

• 27 December 2007 - 21:51

Claudepau:

Wat een ontzettend mooi kerstverhaal zeg. Dit nemen ze jullie nooit meer af en zal nog vaak tijdens de toekomstige kerstmaaltijden worden besproken denk ik zo. Geniet ervan het gaat nu wel heel snel. Heel veel knuffels van Clau en Noa

Wij genieten ook zo van jullie mooie reisverhalen.

• 28 December 2007 - 07:36

De Bakkertjes:

heel bijzonder en mooi! groetjes
    XXXXXX

• 28 December 2007 - 13:19

Ome Hans Van Loenen:

tja dat is wat anders dan Kerst op texel!
    Zeker ook qwa temperatuur. Lijkt mij handig om die hangmat nog maar even op te zoeken en de komende weken te genieten.
    Waarom zie je bij jullie de ribben overigens, er is daar toch zat vis en rijst en verder zitten jullie met name op ja gat in een bus?
    liefs

• 28 December 2007 - 15:57

Vitamin:

eindelijk weer een compu in de buurt! ben in de winkel en iemand heeft de internetaansluiting gemaakt JOEPIE, het is rustig en dat is maar goed ook want ik had heel wat tijd nodig om alles te lezen, lijkt wel een reisboek (7e druk) geweldig. ga alles nog een keer lezen met een kaart ernaast ..... wat een super kerstverhaal, dank daarvoor! wil alvast een nabestelling doen van wat fotos .... veel van de meiden en natuurlijk de volwassen beachbabes met board! ENJOY NEW YEARS EVE DARLINGS XXX

• 28 December 2007 - 16:39

Jo:

De volgende kersten worden wel heel saai na dit avontuur, ontzettend bijzonder.
    Bei de wee, zo mager zien jullie dr nog niet uit, wel moe, ik zou de laatste week maar heel erg op mn dunne kont gaan liggen om ff bij te komen.
    En wat lijken de meisjes groot, of lijkt dat alleen maar zo, ze zullen flink verandert zijn denk ik. Vandaag weer gewerkt viel weer niet mee.
    Lieverds, als je niet meer mailt, hele goede jaarwisseling in den vreemde, en geniet nog maar flink.
    Dikke zoen

• 28 December 2007 - 17:43

Hans, Joke En Xandra:

Lieve allemaal,

Wat een geweldige kerstdagen en zo onverwacht leuk. Het doet mij denken aan de enige kerst die ik gehad heb in Zuid-Amerika. Ik zat 1972 bij de nonnen in Garanhuns in Brazilië ter gelegenheid van de wijding van een Nederlandse bisschop die ik kende. De kerstdienst werd midden in de nacht op het grote plein gehouden in de openlucht. Het was 30 graden en geweldig! Het reizen is erg leuk met deze onverwachte gastvrijheid en gezelligheid.

De archeologische sites in Copan herinner ik mij als geweldig indrukwekkend. Een leuk vooruitzicht dus nog.

Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen met oud- en nieuw.

Liefs van

papa, Joke en Hans

• 28 December 2007 - 18:33

Xandra:

Waah ik ben zo jaloers op Pippa en Emma (ze zijn 4 en ze hebben nu al bijna de halve wereld gezien!!!)
    Ik wens jullie nog (beter laat dan nooit, toch?) hele gezellige
    feestdagen (volgens mij is het bijna elke dag feest daar...)
    Happy new year!

Heel veel knuffels
    Xandra

• 28 December 2007 - 21:51

Frautje Brouwer:

He Lieve Annie, Richie en meisjes, Hier is de kerstdrukte wel redelijk aanwezig geweest; we zijn wel vrij, maar moeten van alles (helaas ook werken, al kan dat vanuit huis). Wij wensen jullie voor 2008 veel geluk, gezondheid en nog wat onvergetelijke reisdagen, en een heel warm welkom terug. Fijn dat jullie kerst zo leuk is geweest; 't zijn toch wel dagen dat je je familie en vrienden mist. Geniet er nog van, heel veel liefs van Ilonka, Edgar, Daan en Joost

• 29 December 2007 - 14:15

Aad En Janke:

We hebben met grote interesse het verhaal van jullie kerstmis gelezen en we zijn blij dat het jullie zo is bevallen met de feestdagen op die locatie met die aardige mensen. Hier is alles goed. Missen jullie de oliebollen en appelflappen? Goed zo, lekker pe! Een goede jaarwisseling toegewenst en tot ziens Liefs, Aad en Janke

• 29 December 2007 - 21:37

Maria:

Hoi Annette, Richard, Emma en Pipa,

Loop weer erg achter met jullie stories net zoals met de was trouwens en met de rotzooi in huis maar goed anyway ik heb dit stukje al even gelezen en verder ben ik blijven steken bij 13 december maar ik ga zo weer even naar beneden. Jullie kerstverhaal uit El Salvador klinkt erg krachtig en genietend dat doet me goed! Mooie foto's ook weer. Ik moet nog wel even het verloop lezen waar die Ron nou opeens weer vandaan komt maar dat komt dan weer een andere keer. Ik wou nu even reageren. Na een paar dagen Antwerpen, was heel gezellig en een dito kerst, zijn wij ?hij weer volop aan het kuren weliswaar de laatste dus dat gaf voor mij reden tot opluchting maar voor Edje niet want het valt voor hem steeds zwaarder en dus zag hij tegen deze het allermeeste op. Inmiddels 3 van de 4 infuusdagen weggetikt en nu alleen nog do. as en dan is het op het afmaken van de kuur met pillen/shots e.d. wel klaar. Hoera! zijn armen zijn erg pijnlijk en nu zo midden in de infusen neemt z'n conditie die in Antwerpen nog goed meekwam ook weer erg af. Kortom best heftig en toen ik net wat andere foto's ook nog zag met daarbij prachtige zonsondergangen dacht ik toch wel even shit zijn wij hier even flink aan het modderen en kuren, maar dan helaas niet in een kuuroord. Afijn we gaan voor de goede tijden in 2008 en verheugen ons alweer op Oudjaar we gaan 's nachts een tafel met lichtjes, gluhwein en uiensoep op het pleintje zetten voor alle pleingenoten om hier wat leven in de brouwerijop oudejaarsnacht te krijgen, het schijnt dat hier dan weinig te beleven valt dus daar zullen we dan wel even wat verandering in brengen. Blijf vooral genieten doen wij ook daar waar mogelijk and we keep in touch. Had je onze kerstboodschap met de elfen nog kunnen openen? In ieder geval van ons voor jullie allemaal en net zo'n fijne jaarwisseling als de kerst was en een heeeeeeeel goed 2008!!!!! Liefs, Maria en de rest van het zooitje.

• 13 Januari 2008 - 16:02

Estherstoop:

Wat een prachtig kerst verhaal Ontroerend/Blij ben ik dat ik nu -14 Januari dit allemaal heb kunnen mee beleven Dikke kus Esther