Openlucht museum 2 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Openlucht museum 2 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Openlucht museum 2

Blijf op de hoogte en volg Annette

21 Augustus 2012 | Estland, Tallinn

Gisterenochtend zijn we na een top ontbijt vertrokken naar Estland - Tallinn.
De reis verliep zeer voorspoedig ondanks de een baan heen en een baan terug maar van een maandag ochtend spits was niet bepaald sprake dus het reed lekker door. Op een gegeven moment vlak langs de kust met uitzicht op mooie naaldbossen en de zee. Halverwege zijn we gestopt in Parnu voor een kop koffie op het strand. Een prachtig strand met hagelwit zand en mooie zandbanken waarop Pip en Em uitgebreid tikkertje hebben gespeeld en spoorzoekertje hebben gedaan terwijl wij in een waterig zonnetje genoten van de koffie.

Rond een uur of half drie checkten we in het Grand Meriton en Spa hotel ( we hebben onszelf getrakteerd op een luxe tent vooral vanwege het feit dat ze hier een geweldig zwembad hebben. Bij het inchecken bleek dat niet bij de prijs te zijn inbegrepen en zouden we plus 30 euro moeten bij betalen om van het zwembad gebruik te maken, goed idee doen we niet. Stond ook niets van op het boekings formulier, dus na enig soebatten (dit was pas ingevoerd in april) en ik had al in februari geboekt kregen we de toegang er alsnog bij. Scheelt toch weer 90 euro en Estland is aanzienlijk duurder dan Letland en Litouwen, komt waarschijnlijk ook omdat ze hier gewoon de euro hebben en de prijzen zijn vergelijkbaar met thuis soms zelfs iets duurder. Het parkeren kost hier in de stad 4,60 per uur, daar is zelfs Schiphol met 4 euro per uur een koopje bij. Anyway de kamer is prima en de lokatie super top. Net buiten de oude stadsmuren dus niets meer aan doen.

Na twee uur te hebben gezwommen en uitgebreid in de sauna te hebben gezeten zijn we een rondje door de oude stad gelopen. Het is wederom een open lucht museum net als Vilnius maar allemaal net iets beter onderhouden dus wat dat betreft echt beeldig. Er lopen alleen wel aanmerkelijk meer toeristen in de rondte is echt opvallend, met veel grote toergroepen die keivervelend in de weg lopen met van die vlaggen en paraplu's, komt waarschijnlijk ook omdat hier grote cruise schepen aanleggen die dan en groupe de stad in gaan. Het rondje dat wij hebben gelopen is werkelijk schitterend een aaneenschakeling van prachtige kerken en mooie gebouwen. We zjin zo maar wat zonder kaart gaan lopen en dat is eigenlijk best heel leuk omdat je dan op plekken komt die je anders wellicht zou overslaan. We waren op zoek naar een tentje om te eten en vonden dat uiteindelijk in een achteraf straatje waar we heerlijik indiaas hebben gegeten. Helemaal goed.

Na een wat wilde nacht (Emma werd gillend wakker uit een nare droom dat er een enorme vliegend beest op haar hoofd zat - hoe komt ze eraan) hebben we lekker ontbeten en zijn nu met kaart de stad in gegaan. Het oude centrum is niet heel groot en juist daarom zijn deze europese hoofdsteden mijns inziens zo leuk omdat je alles te voet kan afleggen in tegenstelling tot Berlijn of Parijs waar je toch echt met de metro of bus moet omdat het anders niet te belopen is. De eerste stop was bij het Toompea kasteel waar je oveigens niet meer in kunt omdat hier parlement is gevestigd, als je omdraait sta je voor de Alexander Nevsky Katedraal en je zou op slag russisch ortodox willen worden, want net op het moment dat wij naar binnen stapte klonk er gezang op en werd er een mis opgedragen en dat was werkelijk adembenemend. Zelfs P en E werden er stil van. De kerk zelf is ook beeldig enorm kleurrijk met zelfs hard turkoise en helemaal beschilderd met muur schilderingen en grote ikonen werkelijk schitterend om te zien. Daarna zijn we de bovenstad rondgelopen met prachtige uitzichten waaronder op de haven waarvan daan de cruise schepen en de tallink vertrekt naar Helsinki en Stockholm. We hebben gisteren besloten om toch maar niet naar Helsinki te gaan (dus geen + 4 UPH) want dat kost ons de hele dag, de overtocht duurt 2,5 uur en dan nog 2,5 uur terug, en dat vinden we eigenlijk zonde nog afgezien dat het bijna 150 euro kost voor ons allemaal, dus dat wordt nog wel een keertje een weekendje weg.

De rest van de middag zijn we door de stad gedwaald, van de ene verbazing in de andere gevallen, met kleine doorsteekjes, mooie kerken en grote speeltuinen (waar we dan ook uitgebreid gestopt zijn): Via de toerist office hadden we een hele leuke getekende kaart gekregen met daarop de gebouwen zodat Rich een soort speurtocht terug naar het hotel had getekend en P en E luid discussierend door de stad liepen of ze nu links of rechts af moesten. Nu zijn we terug in het hotel voor een rondje zwemmen en sauna en gaan dan rond een uur of zes weer terug op zoek naar een lekker tentje voor vanavond. Kortom we hebben het heel leuk, zelfs het weer is opgeknapt en hoewel het denk ik een graad of 16 is, is het wel zonnig. waarschijnlijk moeilijk voor te stellen als jullie nog steeds in een hittegolf zitten. We hopen dat het zo blijft. Morgen pakken we de auto richting een groot natuurgebied ten oosten van Tallinn en gaan in de middag nog een keer zwemmen en een paseootje maken. Donderdag vertrekken we naar een soort Estlands wadden eiland Saaremaa genaamd waar we hopen op strak blauwe luchten en minstens 20 graden want daar hebben we een huisje aan het strand.

Keep u posted. liefs van ons allemaal

• 21 Augustus 2012 - 14:45

Patricia:

Hallo jongens,

Wat een leuk verhaal weer en wat zien jullie toch een hoop beeldige kerken en andere mooie dingen. Het is dus echt genieten en zeker een hint om eens die kant op te gaan.
    De warmte valt reuze mee vandaag, en wordt denk ik na morgen ook wat minder.
    Met Tedje nog steeds alles goed, ik geniet nog iedere dag van hem. Het was wel even organiseren in deze warme dagen want ik hield het niet meer uit beneden, wilde de boel dus openzetten en de poes is naar boven verplaatst, raam open met hor ervoor en al zn spullen steeds verkast maar alles is goed gegaan. Verse schol voor hem gekocht en gekookt, vond hij heerlijk. Af en toe heeft hij een moment van kortsluiting in zn koppie en breekt hij compleet de boel af en is hij de beste hardloper van iedereen.

Geniet nog even en hoop inderdaad op wat beter weer.

liefs, Patricia

Esther Stoop:

JJa lieverds dat weten Janke en ik ook hoe mooi die kerken zijn. Samen zijn wij in NIce daar geweest. Hier in Berlijn geniet ik ook zoals gisteren op een mooi schip over prachtige waterwegen naar Brandenburg 10uur weg halfzeven terug!Prachig weer.Nu gaat het Donderdag op naar de bruiloft van onze kleindochter.Geef Emma een extra kus van mij wat een nachtmerry Een beest op je hoofd! Na het zwemmen sliep zij vast beter. Mooi verhaal van de prijs voor het zwembad! Geniet samen verder met liefs uit Berlin.

• 21 Augustus 2012 - 21:50

Hans & Joke:

Hallo allemaal,
    Wat beleven jullie toch een heleboel. Pip en Em willen nu waarschijnlijk dat ze geboren waren in de tijd dat de kastelen in gebruik waren en dan natuurlijk wel als kasteelvrouwe met een heuse ridder. Dat wilde ik vroeger natuurlijk ook. Wij hebben Xandra net weggebracht voor 10 dagen Zuid-Frankrijk met een vriendin en zijn nu weer met z'n tweeën. Kunnen we vast weer wennen!
    Liefs,
    Hans & Joke

• 22 Augustus 2012 - 12:39

Janke:

Lieverds, fijn om te lezen dat jullie genieten.
    Ja, Esther en ik hebben een zondagsdienst meegemaakt in de Russische kerk in Nice, enige jaren geleden
    alweer. Ik denk dat Esther's computertje de hik heeft, want het was maar één keer, hoor. Maar het was
    een leuke vakantie.
    Hier is de hitte voorbij, dus heb ik de voortuin een beurt gegeven en nu ga ik een boterhammetje eten.
    Geniet maar fijn en geef de tweeling een knuffel van Oma . Heel veel liefs van Janke