Openlucht museum - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Openlucht museum - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Openlucht museum

Blijf op de hoogte en volg Annette

13 Augustus 2012 | Litouwen, Vilnius

Lang leve het europese kampioenschap voetballen 2012, wie had gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. Maar het heeft ons veel gebracht namelijk een hagelnieuwe snelweg rechtstreeks van Berlijn naar Warschau, dus in een luttele vier uur hadden we 500 kilometer afgelegd en dat scheelde enorm. Na Warschau was het nog 400 + kilometer een baan heen en een baan terug voordat we in Kaunas - Litouwen (+ 1 lieve broers) waren aangekomen. Lang voor de door ons uitgerekende aankomst tijd zaten we in het Metropolis hotel. Een reusachtig Russisch aandoend hotel uit lang vervlogen tijden maar met enorm veel sfeer en twee reusachtige kamers met tussen deur en ditto badkamer, super leuk. Na de spullen provisorisch te hebben uitgepakt, we bleven maar een nachtje hebben we nog een ommetje gemaakt door de buurt en daarna pizza gegeten en vroeg naar bed, want we waren toch wel moe van de reis.

De volgende ochtend hebben we twee uur gelopen door Kaunas, over de langste winkelstraat van Europa (zo staat in het boek, 1,6 kilometer helemaal naar het einde van de stad, waar twee rivieren elkaar kruisen en waar een prachtig oud kasteel stond. Zeer leuk om even gezien te hebben, het weer was ons gunstig gezind, want in de ochtend regende het maar toen wij gingen wandelen was het droog. Om 12 uur precies zijn we uitgecheckt en hebben onze reis voortegezet naar Vilnius. Voor we daar aankwamen hebben we nog een tussen stop gemaakt in Trakai, een middeleeuws aandoend dorpje met op een eilandje een prachtig oud kasteel dat helemaal gerestaureerd is. Horden vol toeristen, heel gek want tot nu toe zijn we behoudens een belgisch stel nog geen toerist tegen gekomen. Het weer was toen inmiddels keimooi, ongeveer 20 graden en zonnig, dus enorm genieten, want tot nu toe was het zwaar bewolkt met zo nu en dan een bui. Na een rondtocht door het kasteel reden we verder naar Vilnius. Na een enorme zoektocht kwamen we aan bij ons hotel, wat gevestigd is in een oud klooster en midden in de oude ommuurde stad zit. Vilnius is een groot open lucht museum met een aan een schakeling van oude kerken en mooi gebouwen. Waanzinnig mooi. Na dat we zijn ingecheckt hebben we een heel klein ommetje gelopen en lekker gegeten en vroeg naar bed. Na een boerennacht + boeren ontbijt zijn we nu de stad aan het verkennen. Het is redelijk fris jammer genoeg dus we hebben veel kleren aan en hopen dat de zon nog door breekt. Ook hier is weer een groot kasteel dus we kijken of we het gaan beklimmen, we willen de meisjes ook geen trauma bezorgen van kerken en kastelen. Is namelijk weer het andere uiterste van vorig jaar, een overkill aan natuur in Amrika.

Tot zo ver dus helemaal leuk en boven verwachting goed bereisbaar. Nu nog duimen voor strak blauwe luchten en zon. Liefs van ons

• 13 Augustus 2012 - 10:59

Hans & Joke:

Hallo allemaal,

Wat een leuk verslag weer. We genieten er altijd van. Ik heb jullie verhaal bewaard want het is een reis die Hans en ik ook nog wel eens willen maken. Veel plezier en we duimen met jullie mee voor mooi weer.

• 13 Augustus 2012 - 15:37

Janke:

Lieverdjes, ik ben blij dat jullie het fijn hebben. Maak je geen zorgen over het weer. Het blijft
    wisselvallig en daar is dus ook zon bij, net als hier. Ik ga woensdag voor een paar dagen naar Nijmegen.
    Ja, augustus is uiteindelijk een vakantiemaand en mijn vrij-reizenkaartje gebruiken is ook reizen en ik
    vind dat heel leuk met Aad. Liefs, Janke

• 03 September 2012 - 22:39

Je Broer:

fijn, loop te stuiteren in een heel positieve manier na ruim drie weken zeer positief in cabo verde,
    spreek je gaarne morgen, luv,
    je broer