Als God in Letland - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Als God in Letland - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Als God in Letland

Blijf op de hoogte en volg Annette

19 Augustus 2012 | Letland, Sigulda

Man, wat hebben wij een topdag achter de rug gisteren. Het is hier serieus goed toeven in Letland. Wij zijn eergisteren vertrokken uit Ignalina - Litouwen en zjin redelijk vlot de grens over gereden - die is er namelijk niet. Het enige verschil is dat de wegen hier in Letland een stuk slechter zijn dan in Litouwen maar verder geen gedoe bij de grens, het is tenslotte ook gewoon de europese unie, prima geregeld dus.

Na ongeveer twee uur rijden kwamen we in Sigulda een redelijk plaatje, met veel toeristen, de toeristen zijn dan voor namelijk Leten en Litouwers, wat Russen en een verdwaalde duitser. Nederlanders hebben we nog niet gezien. Sigulda ligt in het Gauja National park aan de rivier de Gajou, met in alle uithoeken een prachtig kasteel. Daar hebben we er gisteren een aantal van bezocht. Voor het kasteel in Turaida aan de overkant van de rivier is zeer de moeite waard met een prachtige beeldentuin (daar liepen dan wel wat verdwaalde toergroepen uit Peru of all places - dus even gezellig spaans gekletst en daarna het kasteel in. Dat is echt zeer indrukwekkeng gebouwd in 1207 met een toren van meer dan 30 meter hoog. Na de beklimming die redelijk uitputtend was was het uitzicht adembenemend. Vanaf hier hadden we prachtig zicht op de rivier maar ook het kasteel aan de overkant. Heel fraai. Vanuit de beelden tuin liep nog een mooi pad naar beneden naar de rivier, dat hebben we genomen maar helaas konden we er niet pootje baden, op de heenweg hadden we wel een afslag gezien naar een strand dus nadat we bij het kasteel klaar waren zijn we naar ons hotel terug gereden voor de badspullen.

Het was inmiddels zulk mooi weer, dat de bikinis uit de tas konden, het strand was schitterend, aan de rivier, waar langzaam varend allerlei kano;s af kano vaarden dus ook nog leuk uitzicht. Het water was enorm koud, maar Rich, Pip en Em hebben er zich toch in gewaagd. Heel knap want ik kwam niet verder dan mijn grote teen. We hebben de hele middag verder heerlijk aan de rivier getoefd en dat was top. Omdat hier in de winter ook geskied wordt (er zijn twee hellingen) was er ook een stoeltjes lift en kon je vanaf boven aan de heuvel met een soort sleetje naar beneden dat zag er erg spectaculair uit, dus vooruit dat hebben we toen maar gedaan. Toch een aparte ervaring om in een stoeltjes lift te zitten met mooi weer, de sleetocht naar beneden ging inderdaad als je de rem er af haalde heel hard, dus toch maar met de rem er een klein beetje op, maar leuk was het wel.

Daarna hebben we vlakbij de rivier gedineerd (ja het was echt dineren - heel leuk buiten en dan krijgt iedereen een dekentje tegen de kou die aan het begin van de avond toch optrekt. Het eten was het lekkerste tot nu toe, Rich had een wild zwijn schnietzel en wij een kip filet van de bbq met wilde tomaten sla en gebakken aardappelen, zelden zo lekker kip gegeten. Kortom wij voelen ons als God in Letland. We vinden het serieus leuk hier in de baltische staten. De wegen zijn goed, de hotel prachtig, de mensen die engels spreken reuze aardig (we hebben het idee dat ze hier beter engels spreken dan in Litouwen) alleen het weer..... na onze top dag van gisteren, regent het vandaag pijpenstelen, terwijl we op het nieuws zien dat de rest van europa gebukt gaat onder een hittegolf, nou hoeft dat ook niet perse, maar droog met zon zou wel fijn zijn. Nou ja het weerhoudt ons er niet van de paden op de gaan. Vanochtend zijn we naar Cesis geweest, wederom een oud kasteel uit 1207. Pip en Em vonden het geweldig want we kregen allemaal ons eigen lampje met een kaars er in en mochten zo het donkere kasteel verkennen en dat was erg spannend.

Nu zijn we weer terug in ons leuke hotel (wat lijkt op een zwitsere berghut met prachtige geraniums aan het balkon en met uitzicht over de skihelling helemaal leuk. Dus maar een middagje een boek lezen is ook heel relaxed terwijl de meisjes op het balkon verstoppertje spelen.

Morgen ochtend vertrekken we naar Tallinn (+1) en daar zitten we dan drie nachten. leuke afwisseling van natuur, stad, natuur. Liefs van ons allemaal

• 19 Augustus 2012 - 14:20

Hans & Joke Kok:

Hallo allemaal,

Wat een leuk verslag weer. We genieten altijd van jullie belevenissen en zullen duimen voor mooi weer.
    Het is hier inderdaad erg warm. Gisteren was het 37 graden in Maastricht en aan zee wat lager. Wij hebben ons gisteren dan ook in de Noordzee ondergedompeld en de watertemperatuur was tot onze verrassing heel goed te doen. Veel journaalbeelden van druk bezochte waters en lege steden. Xandra zit in Biddinghuizen bij Lowlands en zweet peentje, maar heeft het erg naar haar zin. Vandaag zitten we buiten in de schaduw met een fan erbij. Het is net te doen. Volgende week zal het kouder worden naar zo'n 21 graden.
    Veel plezier nog en geniet van alle kastelen.

• 19 Augustus 2012 - 14:26

Janke:

Lieverdjes, ik ben blij dat jullie zo genieten.
    Ik heb het ook heel leuk gehad in Nijmegen bij Aad, hoewel ik last had van de oorverdovende
    hitte.
    Neem je veel foto's, Richard? Ik weet dat er veel te zien is, maar ik zal het met foto's moeten
    doen. Ook niet verkeerd!
    Geef de tweeling een extra kusje van me. Ik bewonder hun enthousiasme bij het sightseeën.
    Heel veel liefs, Janke

• 19 Augustus 2012 - 16:25

Esther Stoop:

Wat heerlijk allemaal ,petje af voor de prinsessen hoor.
    Ook ik was in een kasteel in Berlin Ortanienbaum Onze TRix opende hier een tentoonstellin met Nederlandse kunstenaars.Water met Kano's ook dit is allemaal in Berlin-Maar ja dan kan je geen grenzen tellen hé.Dus als jullie uitgeteld zijn komen jullie maar eens wat langer naar Berlin .
    Leuk om te lezen waar jullie allemaal zijn Dikke pakkerd uit de Hewald straat,

• 19 Augustus 2012 - 19:31

Eef:

Wat een bijzondere reis weer Popje, geniet er lekker van!! Ik heb eindelijk ook 1 hele week vakantie hahaha, ga 3 dagen naar Cadizzzzz.....Besos y abrazos x x

• 20 Augustus 2012 - 09:12

Natasja:

Hi familie van Loenen,

Wat een goede verhalen vanuit dat onbekende deel vd wereld. Leuk om te lezen. Wij zijn vandaag weer begonnen met werken. Gelukkig is de zomer in Nederland in volle gang en genieten we na van onze weekjes Italië.

Fijne reis, we blijven jullie volgen!
    X

• 20 Augustus 2012 - 11:49

Jo:

Hoi moppies,

Klinkt allemaal als het ontdekken van een nieuwe wereld, leuk! Kastelen in overvloed maar die laatste met kaarsje dat maakt het wel weer spannender. Jammer idd van het weer, het is hier heerlijk - zeker als je vakantie hebt zoal ik heb, hihi. Ben het weekend met Karen en de kids lekker de plas op - nog nooit zoveel bootjes zien liggen, deden wij ook natuurlijk, de haven uit - voor anker en zwemmen maar, zelfs ik, moet niet gekker worden.
    Vandaag - maandag - is de temp. alweer wat aangenamer maar nog steeds heerlijk.
    Kortom genieten jullie maar net zoals ik dat doe.
    Dikke kus aan allen, en een poot van Pid(t?) gaat goed met hem, hij heeft het weekend binnen mogen slapen van Karen en dat vond ie fijn.

• 20 Augustus 2012 - 18:22

Peter Van Loenen:

ha zus,plus familie. fijn dat jullie het lekker hebben. mooie verhalen. met te water gaan lijk je op je vader. als er geen soep van gekookt kon worden niet te water.
    nog een adres nodig in tallinn. vriend en vriendin hebben er een huis,en wonen er regelmatig! ze zijn er nu.
    kus aan kids en jou. klam handje voor rich.