Van Granada naar Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Van Granada naar Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Van Granada naar Leon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

18 December 2007 | Nicaragua, León

Lieve Allemaal,

Vanochtend zijn we heel relaxed met een minibusje van Granada via Managua naar Leon gereden. Dit is aanmerkelijk beter dan de chickenbus die we hebben genomen van Rivas naar Granada. Zoals al eerder verteld zijn de chicken buses oude Amerikaanse schoolbussen. Op het dak wordt alles gestopt wat niet in de bus kan van dakplaten, fietsen, autobanden, kippen etc, nog net geen koeien en autos maar daar is dan ook alles mee gezegd. In de bus zijn alle zitplaatsen bezet, en nadat alle staanplaatsen ook gevuld zijn gaan ze nog even door met mensen proppen, net als je denkt dat er nu echt niemand meer bij kan komen er nog een paar passagiers bij en dan vertrekt de bus. Hij stopt als iemand parada - halte roept of als iemand langs de weg zijn hand opsteekt. Het kan dus zomaar zijn dat de bus binnen 100 meter drie keer stopt. Dat schiet natuurlijk niet op vandaar dat we onzelf getrakteerd hebben op een minibus die onderweg niet stopt en vertrekt als alle stoelen vol zijn, aan staanplaatsen doen ze niet. Heerlijk.

Ons verblijf in Granada was ook top, we hadden een prima hotel met ontbijt, internet en een klein zwembadje midden in het oude centrum. We hebben de eerste dag de stad verkend, eergisteren zijn we naar een lokale markt geweest en gisteren hebben we gezwommen in een krater meer. Het was echt een superdag, nadat we met de chickenbus naar de afslag van het kratermeer waren gereden, waren we in de veronderstelling dat de minibus die voorbij kwam een lokale bus was. Heel blijmoedig hebben we die dus aangehouden, hij stopte en wat bleek het was helemaal geen lokale bus maar een companybus van een taiwainees gezin die net als wij een dagje gingen zwemmen in het meer. Ze vonden het helemaal leuk als we met hen mee zouden gaan en wij zijn gisteren als een soort van geadopteerd door het gezin uit taiwan. We mochten meerijden met de bus, we kregen te eten en te drinken, de meisjes werden mee uit varen genomen en wat we ook probeerden om hen te bedanken, biertje kopen of iets lekker voor hun 2 kinderen een jongetje van 10 en een meisje van 6, ze wilden nergens van weten. You are our guests. Het was echt fantastisch, wat een vriendelijke mensen. Om een een uur of vier konden we ook weer met hen mee terug rijden naar de panamericano waar zij links af gingen naar Managua en wij rechts af naar granada. Een superdag.

Nu zijn we dus in Leon, morgen gaan we waarschijnlijk een dagje naar het strand, naar de pacific en overmorgen via Hondurs richting El Salvador. Verder gaat alles heel goed, we hebben weer een relaxed hotel en Leon is een aardige stad, met de dolle tweeling gaat het ook heel goed. Dus todo bien.

Veel liefs Richard-Annette-Pip en Em

• 18 December 2007 - 07:52

Mimi Gerretzen:

Elke keer weer geniet ik van de verhalen, gelukkig hebben jullie zwemweer ....hier is het koud, ook voor de fransen die met mutsen op lopen en dikke winterjassen. Ook is er sneeuw gevallen, en dus misschien skien. Vincent zit nu in Amerika, en dan stukje zuid-amerika, en komt 28-29 dec weer naar huis.
    Ik ga zo naar de les pottenbakken en vanmiddag franse les, end at wordt smullen, want iedereen moet wat maken en er mag drank mee genomen worden....en dan 2 weekjes vrij af.
    Jullie hele fijne Zuid-Amerikaanse kerstdagen toegewenst en uiteraard de beste reiswensen voor 2008. Veel gezondheid, warmte, en veel sterkte met de laatste weekjes......
    Dikke zoen, Mimi xxx en knuffel voor iedereen...............

• 18 December 2007 - 08:53

Karen:

Ha die jongens, eindelijk weer even een berichtje van mij. Tegen die tijd dat ik dacht dat ik iets moest mailen kwam jullie volgende bericht er al weer aan, dus bleef mijn boodschap liggen... maar hier is ze dan: we hebben een heerlijk weekendje in Loosdrecht gehad. Vrijdag alleen met Bente bij jullie geslapen, zaterdag was een volle bak... het hele gezin plus Willemijn! maar het paste allemaal (je hoeft helemaal niet te verbouwen hoor... gewoon stapelen). Hadden ons gewapend met dekens en sokken want volgens Marlot was het erg koud in jullie slaapkamer.... nou 's nachts ging alles uit en af. Kan van de opvliegers komen of van het feit dat wij in het barre noorden wonen, maar wij hadden nergens last van. Lekker rustig. Katten hebben ook een heerlijk weekendje gehad want ze hebben aandacht aan overvloed gehad. Als je bedenkt dat ik zaterdagmorgen in alle rust met de rooie kat in mn nek en de donkere kat op mn borst probeerde te lezen en een kopje thee te drinken.... Kids hebben de hele dag met ze lopen slepen. Ze vonden het heerlijk! Moet zeggen dat Marlot de 'ongelukjes' in huis goed bedekt met kussens en spulletjes... je ziet er bijna niets van (ha, ha, ha). Nee even zonder gekheid, mocht iemand ooit een huis-oppas nodig hebben dan kan je haar met een gerust hart vragen! Huis ziet er keurig uit!
    Zaterdag lekker gegeten bij Jo en Hans... kortom het was een lekker weekendje. Nog even huizen gekeken op de site van funda in de omgeving want na zo'n weekend lokt Loosdrecht toch weer erg. Het enige wat wij alleen geschikt vonden was een prachtige boerderij aan de dijk voor slechts 2 miljoen!!!! Hebben nog even overwogen om met Hans en Jo het samen aan te schaffen, maar dan nog komen we iets te kort. We kunnen natuurlijk ook een van Loenen-resort maken en er met z'n allen gaan wonen.... Soort Dallas.... Nou jongens, op naar de Kerst. Heb er dit jaar niet zo'n zin in. We gaan lekker naar Zeeland en laten ons verwennen in een hotel. Ben benieuwd.
    Lieverds, maak er lekker rustige dagen van. Op naar 2008 en dan alweer naar jullie thuiskomst!! Kus aan iedereen.

• 18 December 2007 - 15:21

Janke:

Wat een leuk verhaal van een dagje zwemmen met Taiwanezen. Wat een gastvrijheid en een vriendelijkheid! Ben blij dat jullie het nog steeds zo naar het zin hebben ondanks de (soms) mindergeslaagde busreizen. Hier is intussen de winter aangebroken. sNachts lichte vorst, overdag vaak mooi weer met felle wind. Wel vrolijk weer! Ben ondertussen met de kerstvakantie bezig; doe lekker wat ik wil, dus eigenlijk niet to veel anders dan de rest van het jaar. Vind ik een zegen van het ouderworden!!! Lieve Pippa en Emma, ik wil zo graag weer voorlezen aan jullie dat jullie toch echt niet zo lang meer moeten wegblijven, hoor. Ik kijk met groot plezier naar jullie foto's en denk veel aan jullie allemaal. Zoen van Oma...

• 18 December 2007 - 19:05

Eva Jolliffe:

Ik geniet nog steeds van jullie verhalen vanuit een ijskoud Nederland. s'ochtends de autoruiten krabben om naar schiphol te rijden, brrr. Geniet daar nog maar lekker zolang het kan.
    Hele fijne feestdagen alvast gewenst!

• 19 December 2007 - 16:51

Jaap Meinert:

He Annette,

Ik houd het kort maar krachtig... is ook niets te vertellen over Schiphol (behalve dat het hier vriest en ik jullie daarom des te meer benijd)...

Hele fijne Kerstdagen en een goed en gezond Nieuwjaar. Ik hoop je snel weer te begroeten.

Groeten,
    Jaap Meinert

• 19 December 2007 - 17:54

Ome Hans Van Loenen:

Word een beetje moe van jullie, heb net op google earth dat krater meer gevonden en ingezoomd op alle strandjes waar jullie mogelijkerwijze hadden kunnen zitten, sterker, ik heb op google strandjes gezien waar jullie hadden moeten zitten en niet geweest zijn!!
    Maar goed , nu moet ik wederom googlen om Leon te zoeken, moet jullie natuurlijk wel in de gaten houden! Heb momenteel de nieuwste editie dus met gps kan ik je opzoeken middels trace and tracking en dan kunnen jullie zwaaien naar mij! Was het niet george orwell, van big brother is whatching You?? Kan je verzekeren die kant gaan wij op!!
    Leuk om onderstaand/bovenstaand te lezen dat mijn broer en vrouw en kinderen weer terugkomen naar Loosdrecht,zijn wij weer allemaal gelukkig in het Loosdrechtse!
    Bij deze de beste wensen voor 2008, heb net even ingezoomd op ons huisje op texel (waar wij volgende week zitten) en het staat er goed bij, de tuin is aangeharkt en er ligt een zakje haardhout in de tuin, kortom wij zijn er klaar voor. Wij hebben gisteren overigens al een pre kerstdiner genuttigd bij de moeder van Jo/ mijn schoonmoeder, heerlijk met een door mij hoogst persoonlijk dood gereden (uiteraard niet expres!) haas!
    Erg? , Nee wel erg lekker1. Wat eten jullie bij het kerstdiner?
    Amuseer je en bewaar het adres van die tai tai, je weet maar nooit!
    liefs