Op vakantie - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Op vakantie - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Op vakantie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

03 December 2007 | Costa Rica, Fortuna

Lieve allemaal,

We hebben nog een extra nachtje geboekt in ons luxe hotel met zwembad, ontbijt, internet en van handdoeken gevouwen beesten. We waren er wel aan toe, we zijn nu echt op vakantie en niet op reis.

Fortuna is een leuk plaatsje wat zich uitstekend leent voor allerlei uitstapjes. Eergisteren zijn we op een bootsafari gegaan naar cano negro dichtbij de grens met Nicaragua. Het was een prima georganiseerde tour met slechts twee andere turistas uit Miami. We hebben bijna vier uur gevaren de grens met Nicaragua over en weer terug en hebben apen (video afspelen om het geluid van de howler monkeys te horen) gezien, kaaimannen met een vlinder op zijn hoofd, veel verschillende soorten vogels, vleermuizen, en een basiliek die ze hier jesus christus noemen, omdat hij over water kan lopen. Bij de grens hebben we aan boord van de boot geluncht en de meisjes mochten daarna nog even vissen.

Gisteren zijn we naar de vulkaan geweest, dat was echt een avontuur. We hadden een hele goede gids, Victor, die ons door de jungle in het bijna donker meenam de vulkaan op. Nog geen minuut daar begonnen de uitbarstingen al en rolden de stenen roodgloeiend naar beneden onder oorverdovend gerommel. Pip vond het een beetje eng maar ook wel spannend, het was echt heel bijzonder. Helaas konden we de top net niet zien want die is in een permanente wolk gehuld, maar de sterrenhemel er omheen was verpletterend, wat een hoop sterren en omdat het zo donker was waren zelfs melkwegstelsels zichtbaar. In het aardedonker met vijf zaklampen liepen door de jungle terug en zagen lichtgevende takken en vuurvliegen die er net uitzien als zaklampen zoveel licht geven die. Daarna zijn we nog gaan zwemmen in een rivier die gevoed wordt met water uit de vulkaan dus loeiheet. Er waren een aantal stroomversnellingen in waar we vlak bij zaten dus dat was wel een beetje eng, want stel dat je een kind los laat dan is het weg en aangezien het aardedonker was, weet je ook zeker dat je ze niet meer terug vindt. Emma vond het ook een beetje eng (ze was inmiddels ook wel enigszins moe ondanks het middagslaapje) want het was ondertussen al 10 uur. Na een half uurtje badderen hebben we ons weer aangekleed en lagen moe maar zeer voldaan om 11 uur in bed.

Vandaag nog een topdag, de hele dag in het zwembad gelegen, een heuze vakantie siesta gehouden en vanmiddag nog een paseootje door het dorp. Kortom helemaal goed. Morgen gaan we na onze vorige busreis from hell, luxe met een klein busje/bootje/busje naar Monte Verde. Een reis die maar 3 uur duurt in plaats van 8 uur als je het meer van Arenal moet omrijden. Dus dat leek ons wel een goed idee.

Nee Hans, ze hebben hier geen trein en de naam PanAmerican Highway is ook een grote grap, want rond San Jose/Panama City/Quito en Lima is het soms twee/drie banen heen maar de rest van de landen slechts 1 baan heen en 1 baan terug, hoezo Highway.

Nou doe allemaal de groeten aan de Sint en bewaar nog wat marsepein daar hebben we zo'n zin in, als ook een goede kop koffie. Hoewel ze in zowel Panama als in Costa Rica, ik weet niet hoeveel Koffie verbouwen, kunnen ze geen koffie zetten. Allemaal water met kleur, een lekkere nespresso zou heel welkom zijn. Bruine boterhammen met oude kaas, boerenkool met worst, andijviestamppot met gehakt en mijn zelfgemaakte sambal, dorp, extra pure chocolade hagelslag etc etc etc!

Liefs van ons!

• 03 December 2007 - 08:08

Peter Vl:

goeden morgen fam. fijn dat het goed gaat en dat jullie het zo naar je zin hebben. prachtige foto's.zie je zelfs niet in artis.de marsepijn is op. ik ben nl even terug uit malta voor sinterklaas en al het lekkers.dinsdagavond weer terug.[helaas]. wel geniet en heel veel plezier. liefs peter

• 03 December 2007 - 09:16

Mimi Gerretzen:

Heerlijk dat je ook af en toe kunt uitrusten, en kunt genieten van alles wat jullie zien, wat een geweldige ervaring. Dus toch maar het boek schrijven....
    Hier een flink Mistral, en alles moet vast gezet worden, en het zonnetje schijnt,maar koud, 7 graden. beslist geen zwemweer....
    Liefs en kusjes, en hou het vol.
    La Douce xxxxxxxxxxxxxxxx

• 03 December 2007 - 10:07

Janke:

Dag mijn lieverdjes. Leuk al die verschillende belevenissen te lezen. Ben toch heel benieuwd wat er bij de meisjes blijft hangen en wat voor verhalen er volgend jaar in de loop van de zomer tevoorschijn zullen komen. Ik denk aan jullie bij elke hap van mijn bruine boterham met oude boerenkaas en van mijn eigengemaakte appelmoes. Mis jullie ontzettend en geniet van de foto's. Liefs, Mam

• 03 December 2007 - 10:33

Janine:

Dag lieverds, dus Costa Rica is WEL leuk. Ben er in '98 op studiereis geweest en vond het niet bie, we hadden matig weer.Niet veel dieren gezien, vulkaan in de dikke wolken, koud op het strand en The Road to Monte Verde, die je gedaan moet hebben, was gesloten. Ik heb alleen het T-shirt. Hier is het zeer onstuimig, harde wind, soms wat lauwig, meestal koud. Geen Sint voor ons, toch wel saai. Geniet van de zon! hele dikke kus van ons allemaal, tante Nine

• 03 December 2007 - 13:05

Hans, Joke En Xandra:

Lieve allemaal,

Wat een geweldige reis! Het moet voor Pippa en Emma toch wel een enorme ervaring zijn om bij nacht en ontij met een zaklantaarn door de jungle te lopen. Als die geluiden, en geuren, de sterrenhemel, een uitbarsting van een vulkaan, brullende apen. Ik ben zo benieuwd wat ze daar over 10 jaar nog van weten.

Heel veel plezier nog en liefs van

pa, Joke en Xandra

• 03 December 2007 - 18:50

Eef:

Wat n waanzinnige foto´s!! Lijkt wel uit n plaatjes boek! Paps overigens weer thuis, alles stabiel. Ga er toch woensdag n paar dagen naar toe, even wat quality time spenderen.. Besos

• 03 December 2007 - 19:45

Ome Hans Van Loenen:

Hallo daar, dat zij daar ook al zo kunnen fotoshoppen in costa dinges. Mooie fotos, dat groene ding wat zijn zeilen opzet als hij bang is (die hagedis/luguaan) ken ik, echter ik moet nu drie dagen in mijn oude boeken neuzen om zijn naam op te zoeken, echter ik beloof je, de naam van dat beest zie je nog in deze berichten. Goed dat jullie nu het gevoel hebben van he, het is ook vacantie!! Hou het zo nog even vol, voordat je het weet is het begin Februari 08 en moeten de meisjes naar school en jij en Richard weer aan de bak.
    Pluk de dag!! Hier hebben jo en ik echt geen gevoel meer met marsepijn en zwarte piet(conform wilders hebben wij het nu ook over witte pieten, maar dat geheel terzijde!) echter wel over kadotjes met Kerstmis. (zal te maken hebben met de leeftijd van de kinderen, want volgens de over het algemeen zeer betrouwbare Telegraaf heeft Nederland meer met de Sint dan met de Kerst, maar ook dat terzijde.)
    Kortom mooie fotos, leuk dat jullie nu echt relaxen en tot mails
    liefs en ik ga ervan uit dat marlot, jo en willemijn nu weten hoe deze site werkt, kortom de berichten zullen binnen stromen (dat ik ze als digibeet dat uit moet leggen!!)

• 04 December 2007 - 15:13

Brigitte:

Annette, je bent weer de eerste die reageert op het bericht op onze weblog. Hartstikke leuk. Ook wij snakken naar een goede kop koffie want ook in Manila kunnen ze geen koffie zetten hoewel ze hier wel een Starbucks hebben waar ik trouwens ook de koffie niet te drinken vind. Wat maken jullie toch een geweldige reis en wat een prachtige foto’s. Een jungle tour over hangende bruggen lijkt me een geweldig avontuur, zowel voor de meiden als voor jullie.
    Lau herinnerde zich volgens mij niet al te veel vandaag in Sun & Moon. Aan de ene kant leek hij heel erg vertrouwd met de omgeving en aan de andere kant deed het hem emotioneel volgens ons weinig. Geniet van jullie avonturen en van elkaar. Liefs van ons drietjes