Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

17 Oktober 2007 | Peru, Cusco

Lieve Allemaal,

We hebben een aantal heerlijk relaxte dagen aan het Titicacameer achter de rug. We zijn voor twee dagen naar Bolivia geweest, om mijn beider broers even te pesten en dat was erg leuk. De grens overgang was op zich al een belevenis, want na twee immigratieposten in Peru met de nodige stempels zijn we de grens overgelopen naar Bolivia, voor de volgende batterij stempels. Alles bij elkaar duurde het nog geen dertig minuten dus ze zijn redelijk efficient.

Acht kilometer vanaf de Peru-Boliviaanse grens ligt het plaatsje Copacabana. Voor 16 dollar hadden we een prachtig hotel, het enige jammere was dat de heren van de receptie enorme gillipollas waren. Deslaniettemin was het erg leuk. Het dorpje aan een baai van het Titicacameer heeft wat weg van een Grieks dorp maar dan zonder witte huizen. Het weer was heerlijk dus in de middag zijn we naar het Isla del Sol gevaren. Een leuk tripje, alleen hadden we wat weinig tijd op het eiland zelf. De tocht over het meer was echter prachtig mede vanwege het schitterende uitzicht op de besneeuwde toppen van de Andes aan de Boliviaanse kant.

De volgende dag gingen we in omgekeerde volgorde weer de grens over en waren rond vier uur weer terug in ons fantastische hotel met buitengewoon vriendelijke jongens die ons in de watten hebben gelegd. Waarschijnlijk hebben we op de rest van onze reis niet meer zo´n fijne douche noch handdoeken. Gisteren hebben Uros bezocht de drijvende eilanden voor Puno in het Titicacameer. Het is ongelooflijk hoe die mensen daar leven. Ze wonen op eilanden van riet, zonder stromend water en electricteit. Het riet moet regelmatig ververst worden omdat het verrot en dat is hun voornaamste bezigheid en de toeristen die hen komen bezoeken. Ze hebben ongeveer 45 bewoonde eilanden en de kinderen van Uros gaan ter plaatse met de boot naar het School eiland. Hun klederdracht is zeer kleurig en de kinderen allerschattigst alleen heel vies. Als je dan Pip en Em er naast ziet staan is dat wel een enorme wereld van verschil. Pip en Em vonden het ook heel bijzonder.

Inmiddels zijn we na een lange busrit in Cusco aangekomen, waar we in het hotel zelf kunnen internettten dus dat is helemaal leuk. Allen zit je soort van buiten en het is hier rete koud. Het verschil tussen dag en nacht temperatuur is echt enorm. Pip en Em hebben allebei een goede muts en Rich en ik inmiddels een alpaca trui die erg nodig is. De busrit was vooral de eerste twee uur een kwelling. Het deed mij erg denken aan onze vroegere vakanties in Joegoslavie waar we ongeveer een halve dag er over deden om het eiland Brac over te rijden. Het enige wat we deden was kijken naar de kuilen in de weg en hoe we die konden ontwijken. Onze chauffeur leek er niet echt last van te hebben maar voor ons passagiers was het bepaald niet prettig. Gelukkig hebben de meisjes, die zodra ze in iets wat rijdt of vaart stappen, in slaap vallen, er weinig van gemerkt.

Vanmiddag zijn we aangekomen in Cusco, een prachtige koloniale stad die een beetje doet denken aan Arequipa. Het wonderlijke is dat het landschap enorm veranderd is. Het hele stuk tussen Nasca en hier en rond het Titicacameer was niet of nauwelijk een boom te bekennen en hier staat het vol bomen en bloeiende planten wat het geheel meteen een veel gezelligere indruk geeft. Ook de bouwstijl is veranderd. Hiervoor hadden nagenoeg alle huizen een rieten dak of van golfplaat en hier is alles bedekt met dakpannen.

Morgen gaan we een rustig dagje doen in Cusco en donderdag gaan we naar het hoogtepunt van Peru, Machu Picchu. Een rib uit ons lijf maar goed we kunnen natuurlijk niet niet gaan.

Liefs R/A/P&E

• 17 Oktober 2007 - 07:10

Eva Jolliffe:

Het klinkt allemaal fantastisch. Pas alleen op voor spugende lama's! (ik spreek uit ervaring)
    Hier geen bijzonderheden, ik zit achter mijn pc in terminal west - buiten is het grijs en donker en de regen tikt tegen de ramen. Een heel verschil met afgelopen weekend, toen leek het wel lente. Op naar de Sinterklaas en de Kerst, de winkels liggen al vol met speculaas en pepernoten. Lijkt elk jaar wel steeds vroeger. Maar dat willen jullie niet horen, jullie zitten vast lekker s'avonds aan een glaasje Inca Pisco!

• 17 Oktober 2007 - 08:04

Marieke:

Hallo daar, wat een gave foto's zeg. De koffie is betaald evenals een klein extraatje??? Ben blij dat ik een bijdrage kan leveren!
    Dikke kus en zeg maar tegen de meiden dat we echt bere-trots op ze zijn (op jullie ook natuurlijk, maar toch)
    M

• 17 Oktober 2007 - 08:54

Janke:

Ik heb met plezier het Titicaca-verhaal gelezen. Rich, dank voor je email. Ik was met Joan naar de film met Peter O'Toole. Een goede trip naar M.P. gewenst. Liefs, Mam

• 17 Oktober 2007 - 14:13

Theo Heijmans:

Wat een fantastiche reis maken jullie. Een beetje jaloers wordt ik wel, het weer en de omgeving staan mij wel aan.

Via jullie heb ik toch een beetje de idee adt ik erbij ben.

Mooie groet,

Theo

• 17 Oktober 2007 - 14:37

Jo:

Hoi lieverds,
    Zeg ries, sexy zo met baard, niets meer aan doen!

Het is toch idd een wereld van verschil jullie blanke schatjes, en dan zo'n verweerd koppie van dat kleine grietje. En het lijkt wel of dat meisje het riet er af bijt, maar dat zal wel niet. Wel leuk om zo mee te reizen.
    Hier is alles ok, woonkamer bijna leeg, dus op naar de grote verbouwing. Missen jullie wel, maar ga vooral door!!!! dikke zoen

• 17 Oktober 2007 - 17:56

Edwin, Maria, N & D:

Heerlijk zo'n reis he? Volgens mij zijn jullie aardig in het genieten aangekomen. En Machu Picchu gaat natuurlijk helemaal fantastisch worden ben nu al benieuwd naar de foto's daarvan. Wij gaan gezellig naar de verjaardag van de buren vanavond dus dat is een thuisreisje. Hier alles nog steeds ok. Nu in de herfstvakantie starten we lekker iedere dag zeer relaxed op,dat is heerlijk.

Liefs van ons!

• 17 Oktober 2007 - 18:07

Ome Hans Van Loenen:

Hallo, daar, heb net een weekendje Ijsland geboekt met Marlot, Na Albanie dus twee landen gescoord in 2007, Zit te wachten op de post, boekje over vissoorten in Bolivia moet bijna aankomen!
    Jullie doen het goed op de fotos, wacht nog op die foto van de lijnen en zit nu te wachten tevens op de kleine meiden in machu P. Groet aan uw man en kids en tot schrijfs

• 17 Oktober 2007 - 18:28

Pa, Joke En Xandra:

Lieve allemaal,

Wat een prachtige reisverhalen weer. Het is inderdaad een heel verschil die 2 westerse meisjes tegenover de Indiaanse mensen. Hoe meer je reist, hoe gelukkiger je weer bent met Nederland vind ik altijd.

Laat Richard een baard staan of was dat de lichtinval op één van de foto's. Die foto's zijn trouwens erg leuk. Je beleeft de hele reis in beeld mee op deze manier.

Geniet ervan en tot de volgende keer.

Liefs van ons uit een redelijk zonnig Laren.

• 17 Oktober 2007 - 19:34

De Bakkertjes:

Weer leuke foto's en leuk verslag!! Ik vroeg me altijd al af waarom ze in zo'n warm land van die dikke truien breien??!! Blond.... Hoe warm of koud is het overdag eigenlijk?
    Troost je hoor, want het regent hier ook vandaag met bakken... Kun je toch beter in Cusco zitten.
    Tot gauw liefs en weer een heeeeeeeeeeeeeeeleboel knufs van jullie vriendjes en vriendinnetjes uit Den Haag.

• 17 Oktober 2007 - 20:54

Frautje Brouwer:

Ook ik ben wel een beetje jaloers hoor, terwijl ik in m'n caravan in Zeeland zit, maar verschil moet er wezen niet... Fijn dat de meisjes het ook naar hun zin hebben (behalve die regen dan). En Ritchie met sik; kijk je uit dat je er niet over struikelt binnenkort?
    Erg leuk om alles te lezen, heb de laatste tijd niet zo vaak 'contact' gehad. Heel veel liefs van Edgar, Daan, Joost en mij

• 18 Oktober 2007 - 14:54

Eva (van Ingen):

Wow, wat een mooie verhalen hebben jullie allemaal en gave foto's! En ik vind die meiden van jullie helemaal stoer zeg (vooral door dat letterpoepen, ha ha).
    Jullie hebben echt al enorm veel gedaan en gezien in die 3 weken, echt geweldig! Ik blijf de site in de gaten houden voor nog meer mooie verhalen.
    Groetjes, Eva