Panama canal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Annette Loenen - WaarBenJij.nu Panama canal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Annette Loenen - WaarBenJij.nu

Panama canal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annette

22 November 2007 | Panama, Panama-stad

Hola,

Na een paar rustige dagen in Panama city, blijven we natuurlijk, de meisjes zijn inmiddels ook weer gezellig, hoewel Em vanochtend in de hoek heeft gestaan nadat ze Pip keihard in haar arm had geknepen. Anyway, na een werkelijk tropische regenbui (het regende absoluut harder dan in Quito) schijnt nu weer de zon. Panama is een fascinerende stad, met veel tegenstellingen, arm versus rijk, rotzooi versus ultra modern en een hele zoals ik al eerder zei Miami achtige hoogbouw stad aan het water met Amerikaanse malls en een oud gedeelte wat zeer de moeite van het bezichtigen waard was, waar een hoop idigenas vrouwen zitten die er prachtig uitzien. Ze hebben verschillende kleuren rokken aan, met daarboven een blouse met allerlei andere kleuren en helemaal apart is dat ze om hun benen als een soort kniekousen heel veel gekleurde kettingen hebben. Door hun neus (Peter zou het ook kunnen) een gouden bel en allemaal hetzelfde soort gezicht met heel kort haar, heel anders dan de indigenas die we tot nu toe in Peru en Ecuador hebben gezien. Ze komen uit San Blas in het noord oosten van Panama. We hebben even overwogen er naar toe te gaan maar het schijnt erg primitief te zijn. Nou is dat op zich nog geen probleem maar het is volstrekt onduidelijk of er nu wel of geen malaria is in dit gebied en in Boca del toro.

Klm travel clinic zegt, geen malaria in de stedelijke gebieden, maar wel in San Blas en boca del toro. Lonely Planet zegt ook malaria in deze gebieden. De panamenos die we het vragen kijken ons aan of we gek zijn geworden want malaria komt volgens hen niet meer voor, sinds de bouw van het Panama kanaal. Kortom we weten het niet. Omdat we het niet willen riskeren hebben we zojuist besloten om beide gebieden toch maar over te slaan, in Boca del Toro wilde we naar het strand maar dat kan in Costa Rica tenslotte ook en daar is zeker geen malaria. Morgen gaan we met de bus naar David en vandaar naar Boquete een vulkaan gebied.

Gisteren zijn we naar het de Miraflores locks geweest, de sluizen in het Panama kanaal. Waanzinnig hoe groot de schepen zijn die hierdoor heen varen. De schepen worden gebouwd op de afmetingen van het kanaal ongeveer 300 meter lang en 35 meter breed. Op het moment dat wij er waren voer er een chinees container schip doorheen. Het water in de sluis zakt in zijn totaliteit 26 meter in twee etappes in zeer korte tijd, zeer indrukwekkend.

We hebben het lokale bussysteem nog niet helemaal door, maar hopen dat de informatie uit de lonely planet klopt er elk uur bussen naar David gaan. De mensen lijken iets minder toegankelijk dan in Peru en Ecuador en er worden aanmerkelijk minder opmerkingen gemaakt over de dolle tweeling die in Peru en Ecuador overladen werden met quapa, linda, preciosa etc. Maar goed wel minder starende blikken hoewel het aantal toeristen dat we tot op heden izjn tegen gekomen zeer weinig is.

liefs van ons

• 22 November 2007 - 21:10

Jo:

Hoeze geen reactie op de dolle tweeling, zijn ze helemaal gek geworden daar, gelijk het land verlaten, acuut!!!!!!!!

Het panamakanaal is iets wat ik zelfs zou willen zien, ken je nagaan. Lijkt me heel stoer die gigantische schepen daardoor.
    En heel verstandig door de malaria niet op te zoeken, je ken niet wete...

Nou schatties, we horen wel weer (ben weer snip, 2e x in twee weken, gaat lekker, moet hoognodig op vak. )
    dikke zoen

• 23 November 2007 - 07:55

Esther Stoop:

Zo - dat is bekend terrein voor mij lieverds ik vond de sluis indrukwekkend Ik zat ook op zo'n enorm schip (kerst weer) Roatan is mij in herinnering gebleven Vooral achter de huizen gaan. stille verlaten tuinen.
    Verstandig om de malaria te mijden om dat de kinderen er zijn . Vooral nu niet laten prikken.(worden ze echt ziel)

Hier zij de bladeren eindelijk weg en zitten we in mies nat weer.
    Dank voor het mee reizen Pakkerd voor het klaverblad van Esther Stoop

• 23 November 2007 - 09:25

Mimi Gerretzen:

Hallo lieverds,
    heerlijk weer die verhalen, en wat een prachtige foto's .....blijf schrijven...xxx
    Kus vanuit een regenachtig, koud, La Douce

• 23 November 2007 - 09:58

Theo:

Denken jullie wel aan Sinterklaas. Die fijne goedheiligman is afgelopen week in Kampen aan land gekomen en gaat dit weekend bij allerlei gemeenten langs. De dolle tweeling moet eigenlijk een leuk verslag aan hem schrijven, vind ik.

Verder hier alles goed, in de hoofdstad, behalve het weer dat mag best iets beter.

Veel liefs,

Theo

• 24 November 2007 - 08:02

Peter Vl:

hallo fam. leuk dat het kanaal hebt gezien.
    en het klopt de schepen worden op de max maat gebouwd voor het kanaal. panamax schepen genaamd. het scheelt een maand varen als ze onderlangs moeten. wie is david? ga door met je mooie verhalen en geniet er van. een dikke kus en de groeten.trouwens het weer op malta is prima. 19 gr helder en blauw. morgen duiken op een wrak bij gozo. is trouwens een ander land. liefs peter.

• 24 November 2007 - 18:26

Ome Hans Van Loenen:

Even een korte reactie uit Talinn, waar ik plotseling voor zaken naar toe moest.
    Gozo, broer , is geen land en als het wel zo is, ik ben er geweest met jo, dus i do not care.

Marlot is morgen jarig en heeft vanavond een feestje bij jullie thuis! Jammer dat jullie in Panama zitten. De schade valt volgens mij mee, er komen slechts 47 jongelui en ik heb ze verteld dat ik 38 jaar (op dezelfde locatie)geleden het plafond heb moeten laten schilderen ( and that reminds me, ik krijg nog geld van mijn broer vanwege een tafel die hij toen heeft gemolled, maar dat terzijde) omdat het bier overal zat!
    Valt misschien nu mee, in eerste instantie drinken zij in,slechts 2 flessen witte wijn ,twee zakken chips, twee zakken nootjes en misschien enige beaulolais primeur,(ik telde 43 flessen in de schuur, de jeugd van tegenwoordtig drinkt op jonge leeftijd veel teveel, wat waren wij dan vroeger braaf!), gaan daarna uit en slapen dan met 27 man in de woonkamer en andere plekken. Heb er wel een goed gevoel bij, en anders ik weet waar jullie verzekerd zijn.

Mooi te horen dat het in Panama weer koek en ei is en dat het weer goed is,tussen jullie en de kids en dat knijpen is misschien ook om te bedenken van; he droom ik nu?
    Vooral ook groet aan alle bekenden die jullie ongetwijfeld tegenkomen!, en voor de rest wachten wij weer in volle spanning op de volgende berichten,
    liefs je broer

groeten van de overkant en mail mij nog even prive.

• 24 November 2007 - 23:18

Brigitte:

Naar aanleiding van jullie prachtige verhalen heb ik inderdaad ook een mohede.waarbenjij.nu geopend.Ben nog wel een beetje zoekende hoe het allemaal precies werkt en heb eigenlijk ook geen tijd om me daar nog ontzettend in te verdiepen.
    Over malaria gesproken; ik heb alle pillen al gehaald. En tegen de knokkelkoorts is niets te doen behalve smeren met deet muggenspul.
    Kind, het klinkt allemaal prachtig en geweldig wat jullie allemaal belevenen zien.
    Annette, ik hoorde laatst ook van je nieuwe baan. Leuk hoor. Gefeliciteerd.
    Verder weinig nieuws op SPL. Ben trouwens vandaag met Lau naar het SPLfeest van sint geweest. De coole pieten waren er en zongen hun hits. Het was weer erg gezellig en we zijn allemaal misselijk van de pepernoten en ander strooigoed.
    Volgend jaar gaan we samen hoor!

Liefs van ons alle 3

• 25 November 2007 - 15:44

Claudia:

hallo allemaal

Zo super om te lezen allemaal. Na een weekje all inclusive resort Egypte met Noa en mijn zus snel de pc weer gestart om jullie belevingen te lezen.

Volgens Jan is auto nog steeds top van de week even accu geladen en gestart hij vroeg zich af of hij je kon mailen om even te laten zien dat de auto veilig staat. Die man is er helemaal druk mee. haha

Blijf vooral schrijven het is zo gaaf om te lezen. hele dikke kus